21. Proroci, královny a rozmary

Příběh je v Markově evangeliu v 6.kp od 14-29 verše: https://www.bible21.cz/online#marek/6
Není jednoduché být doma prorokem, jak jsme četli o Ježíšově návštěvě jeho domovského Nazaretu od 1. do 6. verše této kapitoly. Není jednoduché být v prorocké škole. Prorok vás pošle za lidmi, abyste si vyzkoušeli na vlastní kůži, co to je být prorokem. Ježíš vyslal své učedníky po dvou, četli jsme od 7. do 13. verše se slovy: Nic si sebou neberte.
Vraťme se znovu k proroku, kterému byly věnovány první verše Markova evangelia Janu Křtiteli. Jan Křtitel už delší dobu štval manželku Heroda, tetrarchy Galileje, Herodias. Herodes ji přebral svému bratru Filipovi a to se stalo trnem v oku Janu Křtiteli. Nedošlo k rozvodu a Filip se musel smířit s tím, že mu bratr přebral manželku. Jan Křtitel kritizuje cizoložství a rozmary krále Heroda.
Marek se věnuje pečlivému popisu toho jaké byly vztahy v Herodově rodině a na jeho dvoře. Jan je uklizen do vězení. Herodes ho chodí poslouchat. Je to jeho zavřené svědomí nebo královský šašek? Má k němu respekt, nechce ho zabít. Je zde možnost, že by Janova slova mohly změnit jeho život. Janova slova změnily životy mnoha Izraelců, kteří se jím nechali pokřtít. To už je na Herodias moc, co když mi ten prorok odloudí manžela? Je třeba jednat!
Zapojí své ženské instinkty. Ví, že to nepůjde přímo. Herodes si ho chce ponechat u sebe, ví jak ho obyčejní lidé milují, mohli by milovat i jeho. Na scénu přichází její dcera Salome. Stala se námětem mnoha písní. Mnoha obrazů. Herodes je evidentně na svůdné ženy. Roztoužen zábavou a vínem, rozmařile slíbí: žádej, co chceš. Je zde patrně i námět mnoha pohádek, třeba o Zlatovlásce. Matka dceru navede, ne půl království, ale hlava proroka. Když chce Salome Janovu hlavu, Herodes se zarmoutí, protože to nechce. S tím budou trable, vždy je za ním tolik lidí. Jeho učedníci ho chodí navštěvovat. Jenomže Herodes není Šalamoun, aby dokázal splnit své slovo, a přesto neublížit. A tak Jan přijde o hlavu kvůli rozmarům krále. To by nebyl prorok, aby to nepředpověděl. Jan 3.30 Já se musím menšit a on růst. Já odcházím a za mnou přichází někdo větší, který vás bude křtít ohněm a duchem. Herodes se s ním setká, ale Ježíš mu nevěnuje žádnou pozornost.
Mostyn Owen, Frances; Salome with the Head of John the Baptist; National Trust, Chirk Castle; http://www.artuk.org/artworks/salome-with-the-head-of-john-the-baptist-99507
Herodias ovládala umění intriky podobně jako Jezábel královna krále Achaba. Zde se setkává starý prorocký příběh Elijáše s naším příběhem. Elijáš se utkal s královským dvorem Achaba a získal si u krále respekt po zápase na Karmelu (1 Kr 18). Jenomže naštval Jezábel, které pobil její proroky – mazlíčky. Umění manipulace dokázalo zavařit každému z těchto přímých mužů. Elijáš vystrašen výhružkami smrtí, uteče na poušť. Jan Křtitel neuteče, protože je vsazen do vězení. Křtitel neutíkal, to nebylo v jeho povaze a plánu. V Božím plánu bylo dát Herodovi šanci se změnit. Herodes ani jedno setkání s Ježíšem a apoštoly ke změně nevyužil. Jeho pýcha, která ho vedla k prohlášení se za Boha způsobila zásah Božího anděla a Herodovu smrt a rozežrání červy (Sk 12).
Prorok vždy narazí na politickou moc, která udržuje klid a pořádek. Prorok se často stává protiváhou královské moci, zejména je-li zkorumpována. Proto je prorocká služba nebezpečná. Potřebujeme i dnes takové odvážné proroky? Mám za to, že akutně!
K zamyšlení: Kde dnešní mocní zneužívají svou moc?
Už jste zažili, že pravda může způsobit problémy?
Za co bychom dokázali zemřít?