26. Dobrý chleba

Křesťanské centrum

26. Dobrý chleba

V půlce Markova evangelia je druhý příběh o rozmnožení chlebů Mk 8.1-21 http://www.biblenet.cz/b/Mark/8

Evangelista Marek si dá tu práci, že zaznamená i druhé Ježíšovo rozmnožení chlebů a ryb. V Janově evangeliu v 6. kapitole čteme i archetypálním a hlubokém významu, který chleba pro židy měl. Chléb náš každodenní, dej nám dnes, je zakotven i v modlitbě Páně.

Chleba znamená: dnes budu žít a budu mít sílu; budeme ho jíst společně a budeme děkovat za to, že vyrostlo obilí a že vykynulo těsto, že jsme ho upekli a společně jíme. To je přece svátek! Potřebujeme znovu objevit onu základní vděčnost.

Zástup lidí se znovu s Ježíšem ocitl mimo obchodní centra. Na poušti, kde nebyla ta příjemná zelená tráva jako minule. Poslouchali ho tam 3 dny! To je ale odhodlání. Ježíš je schopen jejich zájem udržet 3 dny. Udrží je i na živu fyzicky? Dává jim chleba podobenství, kázání na hoře a toho, jaké je Jeho království. Lidé hltají Jeho slova. Možná si ani nevšimnou, že zase rozmnožil chleby. Zase to udělal. Je to reparát pro učedníky a oni v něm selžou.

Jsou do Něho tak zamilovaní. Po líbánkách, které zažívají s Ježíšem na poušti, přicházejí farizeové, kteří na city nehrají. Silou své autority si žádají zázrak. Přicházejí jako pokušitel satan, který chce po Ježíši: Proměň tyto kameny v chleba. Ježíš odpoví: Nejenom chlebem je člověk živ, ale Božím slovem. Po tom, co učiní větší znamení, než učinil Mojžíš na poušti, když přivolal manu a křepelky na Izraelský tábor, Ježíš řekne: Nemám pro vás žádné znamení. Matouš (kp. 12 a 16) dodá, jen znamení proroka Jonáše. Tzn. budete čekat jako v hrobě, jako Jonáš v břiše velryby a pak uvidíte. Teď pro vás nemám nic, čemu byste uvěřili a co byste ocenili. Jak jsou nepříjemní a jak jsou netrpěliví, na rozdíl od zástupů, které se s ním táhnou už 3 dny pouští. Vždycky jsou kolem ti, kteří jen vyrýpávají.

Velká víra důkazy nehledá, ale přináší (P. Kosorin). Ježíš přináší chleba života, který má sílu nás dovést až na věčnost, skrze každou poušť a trápení. Nebeský Otec nabízí plnost chleba skrze svého Syna Ježíše. Naplnil svou fyzickou existenci a byl tak plný lásky, že když ho ranily hřeby kříže, kopí probodlo jeho bok a vytekla krev a voda. Byla to jeho láska, která vyrazila ze svatyně Jeho srdce, ze svatyně svatých do každé domácnosti, kde právě lámou chleba a jí. Do celého světa vyšla Milost nového života, kterou Ježíš znovu dává učedníkům, když se jich ptá: Proč mluvíte o tom, že nemáte chleba? Máte aspoň jeden. Učedníci si neschovali žádný na cestu z těch sedmi košů? Oni nevěřili, že by Ježíš ten chleba rozmnožil i potřetí? Ne, tady kvasí nedůvěra.

Slepota vašich očí, hluchota vašich uší, zapomnětlivost vašeho srdce způsobuje, že nerozumíte a nechápete. Dokonce ani empiricky. Mistr učitel je zde frustrován s jakými žáky pracuje. Wow, oni jsou tak ….., oni na to nemají, oni tu maturitu nedají! Pozor, na tento kvas hlouposti, která se nepoučí ani z toho, co včera zažila. Pozor, na tu slepotu, která způsobuje, že nevím, co se děje. Děje se to mimo mé smysly? Ne, děje se to skrze smysly, ale ani tak nejsem schopen srdci poručit: Už uvěř! Už se uklidni! Bude to v pohodě! Proč byli tak mimo? Asi proto, že zas s Ježíšem jedou lodí, a to je vždycky adrenalin. Asi proto, že byli unavení. Asi proto, že ještě potřebovali strávit předchozí lekce a už toho bylo dost.

Kvas farizeů: Pro duchovní slepotu, žádáme zázrak, ale naše srdce je tak obrněné a nedůvěřivé, že i kdyby zázrak přišel, je mu to na nic. Dobro se do srdce dostane, když je srdce otevřené a to se děje v atmosféře důvěry a uvolnění. Farizeové ztuhlí a sešněrovaní dodržováním svých pravidel nebyli ochotní své srdce otevřít. Tudíž zázrak byl zbytečný. Jejich srdce vidělo jenom na plot příkazů a zákazů a nevidělo, že za tím plotem je skutečná svoboda Božích dětí.

Kvas Herodův: V příběhu o smrti Jana Křtitele kvůli dvorským intrikám jsme si řekli, že to byla marnivá snaha krále, dávat na odiv svou moc. Jeho manipulace s poddanými, jeho náchylnost slibovat rozmařile hlouposti, stála Křtitele hlavu. Manipulace mocných a jejich korupce je kvasem, který nepatří do Božího království. Satan říká Ježíši na poušti: Dám ti všechnu moc království na zemi, když se mi pokloníš. A Ježíš na to: Jen Hospodinu svému Bohu se budeš klanět! Nebudeš se mnou manipulovat. Tvé zdání moci je iluzí, která se rozplyne, kdykoli budu chtít. Má moc vychází z toho, že dávám svobodu lidem, si mě zamilovat. Nenutím je, aby mě poslechli, ani vězením, ani medem, ani hrami.

Já Boží pekař jsem napekl tolik chleba na každý den a mám ho dost pro vás všechny, aby jste obstáli v konfrontaci s hloupostí, těch kdo si myslí, že jsou chytří a korupcí těch, kdo si myslí, že jim vše projde.

K zamyšlení: Co vás dnes provokuje a zkouší?

Co s vámi manipuluje směrem, který se vám nelíbí?

Kde zažívám skutečné nasycení své duše?