35. Cesta z hrobu ven

Tyto příběhy se nachází v Markovi 16.1-20: http://www.biblenet.cz/b/Mark/16
1. Ukázal se ženám: Ženy, které byly Ježíšovy blízké, ho šly pomazat olejem, ale proč když Ježíš už pomazaný drahým olejem byl? Chtěly ještě naposled spatřit svého syna a přítele. Chtěly s ním ještě chvíli být. Zde vidíme, jak osobní vztah k Ježíši Kristu člověka přenáší i skrze smrt, i skrze hrob. Člověk, který má někoho rád, tak jednoduše nenechá milého zmizet a odejít. Láska nás spojuje i přes hrob. Kdo jim ale odvalí velký kámen, který byl u vchodu do hrobu a dokonce na něm byla pečeť? Snad stráže, snad učedníci, ženy to neměly domyšlené, ale přesto šly. Láska nemá vše vykalkulované a domyšlené, láska musí občas zariskovat. Kámen je ale pryč, co se děje? Někdo je předešel? Ne, to Ježíš jej odvalil zevnitř a vyšel ven. Spatřily mládence, respektive anděla, který vypadal jako mladík. Zděsily se ho. Většina Božích mužů a žen měla po setkání s andělem strach. Neděste se, Hledáte Ježíše, On je vzkříšen. Není zde, podívejte se. Ženy se musely nadechnout, musely se podívat a zjistit, že na tom, co anděl říká, něco bude.
2. Radost vzkříšení: Ježíš už je v Galileji, ale také s Marií Magdalénou, a také na cestě do Emauz a nakonec se zjevil všem jedenácti. Radost vzkříšeného života, chce být se všemi, které miluje. Oznamte to Petrovi, říká anděl, On je vzkříšený. Vždyť Petr se tak bál. A Petr s Janem pak závodí k prázdnému hrobu, kdo si to ověří dříve, jak říká Janovo evangelium. Ježíš se ukáže nejdříve Marii z Magdaly, což zavdalo spoustě zbytečných domněnek, že spolu něco měli. Komu se mnoho odpouští, ten mnoho miluje, to se stalo Marii z Magdaly. Zjevil se i ostatním ženám, rozmlouval jako pocestný z učedníky na cestě do Emauz, říká evangelista Lukáš. Jenomže jedenáct učedníků stále truchlilo, stále tomu nemohli uvěřit, že je vzkříšený. Patrně už začala fungoval konspirační teorie velekněží, že učedníci ukradli Ježíšovo tělo. Smutek ze strašlivé smrti Ježíše zatemnil mysl a srdce, které si nepamatovalo, že Ježíš kromě utrpení prorokoval, že vstane. Ano, i Lazar vstane při vzkříšení poslední den, proč ne Ježíš? Nevěřící srdce učedníků, nejen Tomáše, potřebovalo nový dotyk Ježíše Krista. Pamět učedníků potřebovala fyzický dotyk svého mistra. Proto Ježíš ukazuje, že není duch, a jí potravu, ač prochází zavřenými dveřmi. Kdo by tomu věřil? Učedníci uvěřili, že ukřižovaný je vzkříšený. Nedošlo ke společné halucinaci, protože jejich víra byla vzkříšena, jejich životy byly znovu změněny způsobem, který byl tak razantní a silný, že vydržel všechny nastávající problémy, pronásledování i popravy. Oni museli vidět vzkříšeného, jinak se to nedá vysvětlit.
3. A to, že řekněte všem: Cestou do Galileje se Ježíš zjevil dalším učedníkům. Cestou k rozloučení jim došlo, vše, co jim oznamoval. Rozloučení se Vzkříšeným, které provází poslední instrukce, je nasměřovalo definitivně. Proč hledíte k nebi, když se máte podívat kolem sebe a pokračovat v tom, co vás Ježíš Kristus učil. Zvěstujte evangelium všemu stvoření. Jak často jsme zůstali u mluvení s lidmi, ale zapomněli na zbytek stvoření. František z Assisi si ale vzpomněl a ukázal církvi na, co zapomínala, při službě lidským duším. Kdo uvěří a přijme křest. I vy jste přijali křest Jana Křtitele, potom Ježíše Krista. Už nejen k změně smyšlení, ale křest do smrti a vzkříšení Ježíše Krista. V Jeho jménu budou konat další silné věci. Budou vyhánět démony, kteří zotročují. Mluvit novými jazyky, aby se domluvili s Bohem a s lidmi. Budou brát hady do ruky a vypijí-li něco smrtícího zní, jako rady kouzelnického mistra učni. A to znamená vlastně co? Má učedník zkoušet svou víru, tímto způsobem, jak se někdy dělo na stanových evangelizacích v Americe? Mám za to, že se jednoduše jedná o to, Boží ochrana s vámi bude i v situacích, které vás můžou zabít a nezabijí, proč? Protože dílo evangelia není k předvádění pouťových triků, k čemuž někteří křesťané sklouzávají ve snaze přesvědčit okolí. Síla evangelia je k uzdravování. Na choré budou vzkládat ruce a uzdraví je. Opět to působí kouzelně, ale je to jednoduše to, co Ježíše nejčastěji dělal. Zmrzačené stvoření pokažené nemocí oddělení se od Boha, potřebuje uzdravit. Uzdravení v celém životě člověka, nejčastěji jde o fyzickém uzdravení, pak o psychickém a duchovním, ale co naše vztahy? Na ty je uzdravující olej odpuštění, který tak moc naše rozdělená společnost potřebuje.
4. Matouš dodá: Já jsem s vámi po všechny dny. Marek ukončí tím, že byl vzat na nebe a posazen po pravici Boží a oni vyšli a Bůh potvrzoval jejich kázání, jejich slovo mocnými znameními. Dle Skutků ještě čekali na Ducha svatého do letnic a třásli se strachy, ale když Duch svatý přišel, i oni vyšli ven a Bůh potvrzoval jejich slovo mocí. Síla setkání se Vzkříšeným je hnala ven, hnala je povědět o tom lidem. Co žene dnes nás? Co nás zvedá každý den ráno? Co nás vede k druhým lidem?