38. Kdo chce být největší?

Křesťanské centrum

38. Kdo chce být největší?

Pokračujeme v Markovi 10.35-45: https://www.bible21.cz/online#marek/10

Dva z dvanácti učedníků přichází prosit krále. Matouš říká, že za ně přichází orodovat matka, aby to bylo ještě trapnější. Učedníkům dochází, že Ježíš to s tím královstvím myslí vážně, tak se snaží zajistit si místa. Nestačila jim jedna lekce pokory, jak jsme viděli u Mk 9.33-41, kdy jim Ježíš dal před oči dítě, aby byli jako děti, ne prohnaní politici. Nepoučitelnost učedníků způsobuje, že Ježíš musí vyučovat 2x to samé, jako u Rozmnožení chlebů a 3x Předpověd o utrpení. Učitelé ví, jak je to frustrující znovu a znovu vysvětlovat to samé.

Co chcete, abych vám učinil? Ale splníš nám určitě cokoli, mistře? Jakub a Jan jako děti smlouvají a snaží se získat nejlepší vyjednávací pozici. Proč smlouvají s Ježíšem jako s trhovcem? Jejich myšlení je v zajetí, když nevyhrajeme, prohrajeme. Musíme protivníky dostatečně porazit, abychom na tom byli nejlépe. Zajištění výhodných pozic je to, co pohání vzdělání, kariéru a snahu řady lidí. Dám ti, co chceš, když se mi pokloníš, říká ďábel Ježíši a On na to: Nebudu se ti klanět, má úcta patří jen Bohu Otci. Učedníci znovu prochází zkouškou bohatství, které je láká, jak jsme četli v textu o Bohatém mladíkovi a teď je láká politická moc. Pane premiére, učiň nás prvním a druhým vícepremiérem. Ve zprávách slyšíme, co je ochotný udělat vícepremiér Hamáček, aby se udržel u moci a v pozici, ze které ovlivňuje politiku. Možná že žádost Jakuba a Jana není špatná, pokud chtějí být pravou a levou Ježíše, která rozšiřuje Jeho království. Janovi se to v zásadě splní, ale až po té, co projde těžkými zkouškami důvěry, pokory a lásky, stane se tím učedníkem, kdo byl nejdéle prodlouženou rukou svého Mistra na zemi. V téhle chvíli, ale podle Ježíše neví, co chtějí. Chtějí to hned, jako malé děti. Je potřeba, aby se pročistily i naše motivy, když něco chceme.

Můžete pít kalich, který já piji nebo být pokřtěni křtem, kterým já jsem křtěn? Můžeme! Jasně, oni naslibují, cokoli, aby dosáhli svého. Ano, vypijete ho a budete pokřtěni. Ještě jste tím neprošli, takže nebudeme spekulovat, jak to bude s těmi místy. Nebudu říkat hop, dokud jsem nepřeskočil. Kalich o kterém mluvím, když předpovídám, že Syn člověka bude trpět, je hluboký. Na dně je hořkost bolesti a smrti. Musíte vyjít ze svého dětského uvažování, protože mě nežádáte o hračku. Není možné to chcete, zahodit jako autíčko, až se vám to přestane líbit. Buď to myslíte vážně, a nebo ten křest, který chcete bude jen večerní sprcha. V kalichu je víno. U křtu musí téct voda. Na kříži tekla Ježíšova krev, aby stvrdila novou smlouvu a stala se symbolem smrti, do které jsou pokřtěni všichni učedníci Pána Ježíše Krista. Otec udělí místa všem, kteří prošli smrtí s Ježíšem. Otec a Já máme pro vás dobré místa k životu, ač skončí toto slzavé údolí trápení.

Co to zase chtějí? Ostatní učedníci se začali na Jakuba a Jana hněvat. Skupina učedníků byla tímto politickým tahem o moc nad ostatními, narušena. Je možné, že ta místa budou patřit zkušenějším vedoucím. Ještě jste se neosvědčili natolik, abyste se stali vedoucími skupiny učedníků, co to děláte Jakube a Jane? Je to skvělá situace, taková ze života a Ježíš má důvod říct, že systém moci v Jeho království je jiný, než v království tohoto světa. Podívejte se na předáky a vládce království světa, druhé utlačují a tvrdě nad lidmi panují. Mezi vámi to tak nebude. Boží království, které roste mezi vámi, tak jak roste vaše důvěra a láska ke mně, stojí na principu: „Kdo chce být velký, buď služebníkem. Kdo chce být první, ať slouží druhým jako otrok“. Význam politického termínu: minister je původně služebník. Když vidíš vládní ministry, vypadá, že my a jejich podřízení, jsme se stali jejich otroky. Systém moci císaře a absolutistického vládce se stále vkrádá do našeho demokratického zřízení. Systém vládnutí pomocí utlačování se vkrádá do našeho bratrského soužití, kde jsme si všichni rovni.

Vždyť ani Syn člověka nepřišel, aby si dal sloužit, ale aby sloužil a dal svůj život, jako výkupné za mnohé. Začínáme na stejné rovině. Zjišťujeme, že každý z nás dovede pomoct druhým jiným způsobem. Jeden slouží tím, že dokáže dobře a rychle psát; druhý tím, že dokáže dobře fotit a natáčet; třetí tím, že dokáže dobře mluvit; čtvrtý tím, že dokáže dobře vařit a hostit druhé; pátý tím, že se s nadšením modlí za druhé; šestý tím, že dokáže lidi rozesmát; sedmý tím, že se rád seznamuje s druhými, atd… Začínáme všichni u paty pyramidy. Jsme tam v kruhu a předáváme si kalich Ježíše Krista, plný vína, abychom nechali Syna člověka a božího sloužit každému z nás. Zjišťujeme, že tu žádná pyramida není, když jsme zemřeli sami sobě a narodili se do Božího království. Zjišťujeme, že Otec je s námi a Duch svatý nám dává perspektivu vztahů na rovné zemi. Dáváme si místo, které potřebujeme, aby se služba, která dává život rozšířila. Nepotřebujeme řešit, kdo bude první nebo největší, protože naše ambice zemřely společně s Kristem na kříži. Tehdy jsme byli nejvýše nad všechny trápení, abychom se vrátili a sloužili druhým, protože život Ježíše Krista je silnější než jakékoli lidské trápení a smrt.

Co dělám, když se mi nechce? Vidím se, jako důležitý, protože se na mě dívají druzí? Mám radost, když můžu druhým udělat radost, nebo je to jen povinnost? Vidím se, jako milovaný, protože se na mě dívá Ježíš Kristus?