Světlům Evropy

Pozvání k Obecné nápravě věcí lidských od JAK
Což není moudrosti v Témanu? Ztratili synové rozvahu? Jejich moudrost ztratila cenu? Jeremjáš 49.7 Bez společné porady přicházejí myšlenky nazmar, kdežto při větším množství rádců se utvrzují. Př 15.22 Vy, moudří, slyšte má slova, vy, vědoucí, naslouchejte mi! Zvolme si soud, ať zvíme mezi sebou, co je lepší. Jób 34.2,4
Komenský začíná svou Poradu těmito verši, které nás vybízejí nezůstat se svými myšlenkami a podněty sám. Pomýšlí na to, že osloví evropské vzdělance, duchovní a mocné, říká jim Světla Evropy. Svolejme pokojnou a dobrovolnou poradu, která dle vzoru aténského Aeropagu umožní mluvit všem, kterým jde o věci lidské. Potřebujeme chtít, přivolat Boží pomoc a přiložit ruku k odedávna touženému dílu. Jeden známý mi řekl, že se ho významný muž, přátelsky zeptal: V čem je dnes křesťanství v čele? Jak to, že křesťanství pustilo všechny oblasti života, ve kterých se dříve rozvíjelo: umění, hudbu, filosofii, atd..? Ztratili jsme se zřetele všechny oblasti lidského života a zachovali si sféru vlivu jen v té církevní, zdá se. Zdá se, že jsme ztratili chuť přirozeně a dobře prosvětlit, co se v každé oblasti života společnosti děje.
Komenský byl odvážný duch, který se toho nebál a v tom je nám aktuálním vzorem. Proto se Porada o nápravě bude dotýkat: Vzdělání – školství, společenského uspořádání – politiky a náboženství – církve. S těmito třemi oblastmi života společnosti pracuje v celém díle.
První část Porady se nazývá: PANEGERSIA, to je kniha o všeobecném probouzení. Druhá část hledá světlo, které by vytlačilo temnoty lidských zmatků, proto PANAUGIA, to je cesta všeobecného světla. Třetí nejobsáhlejší část se snaží v tomto světle věci rozčlenit a utřídit, bez přerušen, aby vznikl souvislý řetězec umožňující přehlédnout vše. To je PANTAXIA, všeobecné uspořádání věcí, zvaná též PANSOFIA. Čtvrtá část hledá způsob, jak do utřídění ve světle zahrnout mysli lidí, aby se jim dostalo vzdělání, a chápali tuto soustavu a vše pod nebem. Nazveme ji proto PAMPAEDIA, všeobecné zušlechťování myslí. Pátý díl hledá způsob, jak by toto světlo proniklo mezi všechny národy, země a jazyky celého světa, na což potřebujeme společný jazyk, proto PANGLOTTIA, to je všeobecné zušlechťování jazyků. Šestý díl ukazuje, jak vše předchozí může posloužit k nápravě stavu VZDĚLÁNÍ, NÁBOŽENSTVÍ A POLITIKY, aby přišel osvícený, nábožný a pokojný věk. Proto PANORTHOSIA, to je všeobecné napravování. Sedmý díl povzbuzuje, aby všichni vzdělaní mužové, duchovní a světské vrchnosti a všichni křesťané přistoupili vážně k těmto žádaným a žádoucím věcem a uskutečnili je, proto PANNUTHESIA, to je všeobecné povzbuzování.
Obsah Porady o nápravě je monumentální. Jde o 1500 stran dochovaného textu. Musíme přiznat, že v některých částech nedokončeného. Ve skutečnosti se dílo po Komenského smrti ztratilo. Vydány byly zejména 1. a 2. část. U nichž je vidět ucelený text. Nedokončené dílo se našlo až v roce 1934 v sirotčinci v Halle. V roce 1950 byl 6. díl: Všenáprava přeložena do češtiny z latiny. Směr i přes nedokončenost je jasně nastaven. Dílo nápravy neustále probíhá. Dokud jsme na této straně nebe dokončeno není, proto jsme zváni pokračovat i my.
Komenský říká, že bez chuti a Boží pomoci to nemá cenu, protože dílo je to nadlidské. Láska nevnímá námahu a vyplaví z duše všechny představy o obtížnosti. Milujeme-li Boha, milujeme-li bližní, milujeme sami své duše, čiňme to, co bude vysoce prospěšné. Jestliže můžeš věřit, praví Kristus, když zkoumá víru člověka, věřícímu je možné všechno. Na to on v slzách: Věřím, Pane, pomoc mé nevíře (MK 9.22).
Komenský 1) zve k dílu Porady VŠECHNY, protože jde o záležitosti společného dobra, aby to nebylo „o nás bez nás“. 2) hlavním cílem našeho snažení je zvěstovat Krista, světlo světa celému lidstvu. Jestliže se to dařilo dvanácti apoštolům, čím více by mělo nám, když je nás od té doby mnoho. 3) Komenský oslovuje „Světla Evropy“ proto, protože naše loď je za staletí schopná a pevná pomoc dalším kymácejícím se lodičkám jiných národů na oceánu světa. Jsme požehnání proto, abychom sloužili druhým. 4) Jelikož jsme byli v Evropě těžce zkoušení válkami a pohromami víme, jak moc potřebujeme Panharmonii – mír a pokoj, a proto je máme ohlašovat jiným národům. 5) Jestliže se nám daří tu i onde v dílčích věcech máme postupovat k obecném díle panharmonie. 6) Je zde naléhavost času. Komenský mluví o tom, že až zazní polnice hlasu sedmého anděla bude pozdě. Protože máme prorockého ducha měli bychom to rozeznávat. 7) Je potřeba speciálně pozvat křesťany, lid milý Bohu. Sužované nekonečnými filosofickými, teologickými a společenskými spory. S prudkostí zuříme jedni proti druhým, proto je třeba opustit navyklé cesty, které se podobají spletitým labyrintům a obnovit svornost na nových základech. Napodobovat Boha, který zrušil své spory s námi v Kristu a odpustil nám. Není Boží vůlí ani přímou cestou odstraňovat neshody neshodami, nýbrž upevňovat jednotu sjednocováním čehokoli, co lze a je třeba sjednocovat, tj. VŠEHO.
Komenský říká, že to, co předkládá k Poradě je gordický uzel, který je možné rozplést dovedností, anebo rozetnout mečem vzájemné lásky. Jedině tak se můžeme podělit s celým světem a stvořením o SVĚTLO a PRAVDU, MÍR a POKOJ, tedy svého druhu pravé ŠTĚSTÍ.
Všichni budeme velkým Aeropagem, na kterém se vede Porada. Praktické rady: Poučme se vzájemně a povzbuďme. Zveme se k rozvažování nikoliv k potyčkám. Je pošetilý a hoden hanby, kdo odpovídá dřív, než vyslechl. (Př 18.13). Dejme prostor druhým. Nesuďme druhé dle zjevu a třídy. Veďme raději rozpravy než monology. Postupujme od známého k neznámému s nenásilím – dobrovolně.
Modlitba J.A.K.: Pane, tobě není skryto, že i naše víra je chatrná a naše síly chabé pro toto tak veliké dílo! Nám nicméně není skryto, co při naší nemohoucnosti zmůže Tvoje moc. Pomoz chatrným silám, aby toto dílo přináleželo Tvému milosrdenství, nikoli nám, a aby se prostřednictvím Tvých nemohoucích nástrojů uskutečnilo, cokoli Tvá ruka předurčila, že se v této věci státi má!